Koncerty
"Pan Twardowski" - balet w wykonaniu Opery Krakowskiej
Muzyka poważna, Muzyka klasyczna, Opera i balet
"Miłość, zdrada, śmierć, chciwość, zachłanność, potrzeba sukcesu, klęska, zamknięte w nierównej walce dobra ze złem”... "Pan Twardowski" - zapraszamy do świata magii i fantazji!
"Pan Twardowski"
balet w wykonaniu Opery Krakowskiej
i spotkanie z Artystami
12 listopada 2022, godz. 18:00
Jedno z najpopularniejszych dzieł Ludomira Różyckiego, uznawane za polski balet narodowy. Prapremiera baletu odbyła się 100 lat temu, w maju 1921 roku w Teatrze Wielkim w Warszawie pod kierownictwem Emila Młynarskiego i od razu odniosła wielki sukces. W następnych latach balet wystawiony został m.in. w Kopenhadze, Pradze, Zagrzebiu i Bratysławie. W samej stolicy Polski do wybuchu II wojny światowej odbyło się ponad 500 jego przedstawień. W okresie powojennym „Pana Twardowskiego” wystawiały wszystkie teatry operowe, niejednokrotnie w kilku różnych wersjach . Za granicą sięgnęły po balet Różyckiego teatry w Ołomuńcu, Lwowie, Nowym Jorku i Hawanie.
W tradycji Opery Krakowskiej tytuł pojawia się po raz trzeci. W 1980 r. balet wystawił Tomasz Gołębiowski (choreografia, reżyseria i główna rola) ze scenografią Kazimierza Wiśniaka, w 2001 r. swoją wersję dzieła L. Różyckiego przygotowała Hanna Chojnacka, w scenografii Borisa Kudlički, z kostiumami Zofii de Ines i pod kierownictwem muzycznym Andrzeja Straszyńskiego.
Obecna wersja opowieści o Panu Twardowskim, postaci na wpół legendarnej, na wpół rzeczywistej, odbiega od pierwowzoru sprzed 100 lat. Twórczynię baletu, Violettę Suskę, bardziej intryguje wątek faustowski, zawarty w tej polskiej legendzie niż historyczny. „Odnalazłam w tej opowieści tematy i sprawy dotyczące nas tu i teraz” – wyznaje – miłość, zdrada, śmierć, chciwość, zachłanność, potrzeba sukcesu, klęska, zamknięte w nierównej walce dobra ze złem”. Nie zobaczymy więc scen w komnatach Zygmunta Augusta na Wawelu i ducha wywoływanej przez szlachcica Twardowskiego Barbary Radziwiłłówny. Akcja rozgrywa się w realiach współczesności. Ale proszę się nie martwić, będzie Rynek Krakowski i lajkonik, i krakowiak, polonez, oberek i tańce góralskie, będzie też wielka podróż przez Europę, kuszenie bogactwem, sławą i namiętnością, a moc Diabła zmiesza świat realny ze światem magii i fantazji. Dopóki się nie obudzimy.
- Choreografia i inscenizacja: Violetta Suska
- Kierownictwo muzyczne: Tomasz Tokarczyk
- Scenografia i kostiumy: Maria Balcerek
- Multimedia i reżyseria światła: Marcin Nogas
- Asystent choreografa: Alesia Smyrnova, Dzmitry Prokharau
- Asystent kierownika muzycznego: Piotr Wacławik
- Inspicjent: Justyna Jarocka-Lejzak, Mateusz Makselon
Wystąpią:
- Diabeł | Dzmitry Prokharau
- Młody Twardowski | Yauheni Raukuts
- Stary Twardowski | Yauheni Yatskevich
- Pani Twardowska | Anastasiya Krasouskaya
- Kobieta Złota | Malika Tokkozhina
- Kobieta w czerwieni | Agnieszka Chlebowska
- Matka | Gabriela Kubacka
- Śmierć | Agnieszka Chlebowska
- Lalki krakowskie | Sofia Manca, Mariana Morfin
- Wierzyciele | Dina Ratoń, Mizuki Kurosawa, Gabriele Togni
- Modelki | Julia Galambos, Dina Ratoń, Teresa Żurowska
- Lajkonik | Gabriele Togni
- Animator | Yauheni Yatskevich
- Świta diabła | Anastasiya Krasouskaya, Dina Ratoń, Weronika Wilczyńska, Andrei Kryshchanovich, Maciej Pluskowski
- Rodzina | Wioletta Maciejewska, Vadzim Trukhan
- Zespół Baletu Opery Krakowskiej:
Paulina Cisłowska, Julia Galambos, Bożena Kowalska, Anastasiya Krasouskaya, Gabriela Kubacka, Mizuki Kurosawa, Sofia Manca, Mariana Morfin- Sanchez, Dina Ratoń, Agata Steinke- Wojtala, Weronika Wilczyńska, Teresa Żurowska, Oleg Eromkin, Alex Fehr, Andrei Kryshchanovich, Maciej Pluskowski, Zoard Szabo, Gabriele Togni, Vadzim Trukhan, Fabian von Lindern, Yauheni Yatskevich, Andrea Zulian oraz - Uczniowie studia baletowego Opery Krakowskiej.
Po spektaklu Opera Krakowska zaprasza na spotkanie z artystami i realizatorami spektaklu „Pan Twardowski” L. Różyckiego, które odbędzie się w Foyer CSM.
Uczestnicy spotkania opowiedzą m.in. o przygotowaniach i pracy nad spektaklem, swoich doświadczeniach z realizacji spektakli nawiązujących do kultury i legend polskich, wizji artystycznej spektaklu i prezentowanej roli.
Uczestnicy:
- Yauheni Raukuts – Młody Twardowski
- Dzmitry Prokharau – Diabeł
- Malika Tokkozhina – Kobieta Złota
- Wioletta Maciejewska – asystent choreografa, pedagog, kierownik Baletu Opery Krakowskiej
Prowadząca:
dr Magdalena Malska – tancerka, choreograf, pedagog i teoretyk tańca, kierownik Studia Baletowego Opery Krakowskiej
„Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego, w ramach programu „Taniec”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca".
Informacje / bilety:
- Data: 12 listopada 2022, godz. 18:00
- Miejsce: sala widowiskowa
- Bilety: 50 zł (normalny), 40 zł (ulgowy)
- Bilety w cenie 1 zł dla działaczy opozycji antykomunistycznej i osób represjonowanych z powodów politycznych dostępne w kasie
- Bilety zakupione online nie podlegają zwrotowi
- Kasa CSM, godziny otwarcia i kontakt:
- tel.: 14 633 46 04, mail: kasa@csm.tarnow.pl
- poniedziałek - piątek - 10:00 - 20:00
- sobota - niedziela - 15:00 - 20:00