wyślij
Koncerty

"Pan Twardowski" - balet w wykonaniu Opery Krakowskiej

Muzyka poważna, Muzyka klasyczna, Opera i balet

"Miłość, zdrada, śmierć, chciwość, zachłanność, potrzeba sukcesu, klęska, zamknięte w nierównej walce dobra ze złem”... "Pan Twardowski" - zapraszamy do świata magii i fantazji!

"Pan Twardowski"

balet w wykonaniu Opery Krakowskiej

i spotkanie z Artystami

12 listopada 2022, godz. 18:00

 

Jedno z najpopularniejszych dzieł Ludomira Różyckiego, uznawane za polski balet narodowy. Prapremiera baletu odbyła się 100 lat temu, w maju 1921 roku w Teatrze Wielkim w Warszawie pod kierownictwem Emila Młynarskiego i od razu odniosła wielki sukces. W następnych latach balet wystawiony został m.in. w Kopenhadze, Pradze, Zagrzebiu i Bratysławie. W samej stolicy Polski do wybuchu II wojny światowej odbyło się ponad 500 jego przedstawień. W okresie powojennym „Pana Twardowskiego” wystawiały wszystkie teatry operowe, niejednokrotnie w kilku różnych wersjach . Za granicą sięgnęły po balet Różyckiego teatry w Ołomuńcu, Lwowie, Nowym Jorku i Hawanie.

W tradycji Opery Krakowskiej tytuł pojawia się po raz trzeci. W 1980 r. balet wystawił Tomasz Gołębiowski (choreografia, reżyseria i główna rola) ze scenografią Kazimierza Wiśniaka, w 2001 r. swoją wersję dzieła L. Różyckiego przygotowała Hanna Chojnacka, w scenografii Borisa Kudlički, z kostiumami Zofii de Ines i pod kierownictwem muzycznym Andrzeja Straszyńskiego.

Obecna wersja opowieści o Panu Twardowskim, postaci na wpół legendarnej, na wpół rzeczywistej, odbiega od pierwowzoru sprzed 100 lat. Twórczynię baletu, Violettę Suskę, bardziej intryguje wątek faustowski, zawarty w tej polskiej legendzie niż historyczny. „Odnalazłam w tej opowieści tematy i sprawy dotyczące nas tu i teraz” – wyznaje – miłość, zdrada, śmierć, chciwość, zachłanność, potrzeba sukcesu, klęska, zamknięte w nierównej walce dobra ze złem”. Nie zobaczymy więc scen w komnatach Zygmunta Augusta na Wawelu i ducha wywoływanej przez szlachcica Twardowskiego Barbary Radziwiłłówny. Akcja rozgrywa się w realiach współczesności. Ale proszę się nie martwić, będzie Rynek Krakowski i lajkonik, i krakowiak, polonez, oberek i tańce góralskie, będzie też wielka podróż przez Europę, kuszenie bogactwem, sławą i namiętnością, a moc Diabła zmiesza świat realny ze światem magii i fantazji. Dopóki się nie obudzimy.

 

  • Choreografia i inscenizacja: Violetta Suska
  • Kierownictwo muzyczne: Tomasz Tokarczyk
  • Scenografia i kostiumy: Maria Balcerek
  • Multimedia i reżyseria światła: Marcin Nogas
  • Asystent choreografa: Alesia Smyrnova, Dzmitry Prokharau
  • Asystent kierownika muzycznego: Piotr Wacławik
  • Inspicjent: Justyna Jarocka-Lejzak, Mateusz Makselon

Wystąpią:

  • Diabeł | Dzmitry Prokharau
  • Młody Twardowski | Yauheni Raukuts
  • Stary Twardowski | Yauheni Yatskevich
  • Pani Twardowska | Anastasiya Krasouskaya
  • Kobieta Złota | Malika Tokkozhina
  • Kobieta w czerwieni | Agnieszka Chlebowska
  • Matka | Gabriela Kubacka
  • Śmierć | Agnieszka Chlebowska
  • Lalki krakowskie | Sofia Manca, Mariana Morfin
  • Wierzyciele | Dina Ratoń, Mizuki Kurosawa, Gabriele Togni
  • Modelki | Julia Galambos, Dina Ratoń, Teresa Żurowska
  • Lajkonik | Gabriele Togni
  • Animator | Yauheni Yatskevich
  • Świta diabła | Anastasiya Krasouskaya, Dina Ratoń, Weronika Wilczyńska, Andrei Kryshchanovich, Maciej Pluskowski
  • Rodzina | Wioletta Maciejewska, Vadzim Trukhan
  • Zespół Baletu Opery Krakowskiej:
    Paulina Cisłowska, Julia Galambos, Bożena Kowalska, Anastasiya Krasouskaya, Gabriela Kubacka, Mizuki Kurosawa,  Sofia Manca, Mariana Morfin- Sanchez, Dina Ratoń, Agata Steinke- Wojtala,  Weronika Wilczyńska,  Teresa Żurowska, Oleg Eromkin, Alex Fehr, Andrei Kryshchanovich, Maciej Pluskowski, Zoard Szabo, Gabriele Togni, Vadzim Trukhan, Fabian von Lindern, Yauheni Yatskevich, Andrea Zulian oraz

  • Uczniowie studia baletowego Opery Krakowskiej.

 


Po spektaklu Opera Krakowska zaprasza na spotkanie z artystami i realizatorami spektaklu „Pan Twardowski” L. Różyckiego, które odbędzie się w Foyer CSM.

Uczestnicy spotkania opowiedzą m.in. o przygotowaniach i pracy nad spektaklem, swoich doświadczeniach z realizacji spektakli nawiązujących do kultury i legend polskich, wizji artystycznej spektaklu i prezentowanej roli.

Uczestnicy:

  • Yauheni Raukuts – Młody Twardowski
  • Dzmitry Prokharau – Diabeł
  • Malika Tokkozhina – Kobieta Złota
  • Wioletta Maciejewska – asystent choreografa, pedagog, kierownik Baletu Opery Krakowskiej

Prowadząca:
dr Magdalena Malska – tancerka, choreograf, pedagog i teoretyk tańca, kierownik Studia Baletowego Opery Krakowskiej


„Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego, w ramach programu „Taniec”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca".

 


Informacje / bilety:

  • Data: 12 listopada 2022, godz. 18:00
  • Miejsce: sala widowiskowa
  • Bilety: 50 zł (normalny), 40 zł (ulgowy)
  • Bilety w cenie 1 zł dla działaczy opozycji antykomunistycznej i osób represjonowanych z powodów politycznych dostępne w kasie
  • Bilety zakupione online nie podlegają zwrotowi
  • Kasa CSM, godziny otwarcia i kontakt:
    • tel.: 14 633 46 04, mail: kasa@csm.tarnow.pl
    • poniedziałek - piątek - 10:00 - 20:00
    • sobota - niedziela - 15:00 - 20:00
"Pan Twardowski" - balet w wykonaniu Opery Krakowskiej
Podziel się:
Scena z baletu Pan Twardowski.
Scena z baletu Pan Twardowski.
Scena z baletu Pan Twardowski.
Scena z baletu Pan Twardowski.
Scena z baletu Pan Twardowski.
Scena z baletu Pan Twardowski.
Scena z baletu Pan Twardowski.

Babskie poniedziałki

Razem z koleżankami weźcie udział w największym wydarzeniu dla kobiet w regionie.

Ta strona używa cookie i innych technologii. Korzystając z niej wyrażasz zgodę na ich używanie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.