wyślij

The Krasnals - wystawa "Takie czasy"

1 - 31 marca 2024

  • wernisaż: 1 marca 2024, godz. 17:30

 

Czas zmienia punkt widzenia, przyszłość to czas, kiedy poznasz całą przeszłość, o ile uda ci się czas wyprzedzić. A człowiek mądry cieszy się tym że to czas przemija.

/ The Krasnals /

 

Mamy takie czasy, zwykło się mówić. Jesteśmy w wiecznym biegu i swoistym zaprzeczeniu. Odrzucamy, by przyciągnąć, idziemy po tropach, by się zgubić. Wracamy, by odejść. Dzieje się wszystko/wszędzie/naraz  i podejmujemy próby złapania, poznania i opisania wielkiej ilości dziejących się dookoła zdarzeń. To zadanie trudne, może nawet niemożliwe. A jednak szerokie czerpanie z politycznych, społecznych, kulturowych i historycznych źródeł i kontekstów to jeden z najmocniejszych punktów w charakterystyce twórczości The Krasnals. Znani tricksterzy nie uznają tematycznych i formalnych ograniczeń, działają na wielką skalę, bezkompromisowo, często konfrontacyjnie. Pokazują szerszą perspektywę, komentują, obnażają absurdy, niekiedy w sposób mało litościwy i prześmiewczy. Warto jednak odbierać twórczość grupy ze świadomością, że obok uszczypliwych, niekiedy obscenicznych prac, anonimowa grupa pokazuje również inteligencję, erudycję, głębokie zrozumienie dla kanonicznych twórców i dzieł oraz wrażliwość i otwartość na dialog zarówno z teraźniejszością, jak i przeszłością.

Na ekspozycję Takie czasy składają się monumentalne płótna, zanurzone w  przeszłości, dialogujące ze zmarłym ponad 80 lat temu Brunonem Schulzem, artystą wykorzystującym poetykę snu, znanym z „mityzacji rzeczywistości”, w swojej prozie nawiązującym do psychologii głębi i psychoanalizy, operującym na granicy surrealizmu. W pracach z cyklu schulzowskiego dojrzeć można również tropy prowadzące do adaptacji Sanatorium pod Klepsydrą w reżyserii Wojciecha Jerzego Hasa z 1973 roku. Cykl został przygotowany w związku ze  130. rocznicą urodzin Brunona Schulza i stanowi autorską interpretację dzieł tego wyjątkowego twórcy, o którego dorobku malarskim dzisiaj niestety niewiele wiadomo, a do naszych czasów zachował się zaledwie jeden obraz olejny. Większość prac pochłonęła II Wojna Światowa. Większą wiedzę mamy na temat rysunków czy grafik, do których w pracach nawiązują The Krasnals, znajdziemy tu wyraźne odniesienia do Xsięgi Bałwochwalczej - cyklu grafik zrealizowanych w latach 1920-1922. Głównym tematem prac Schulza jest hołd bałwochwalczy składany kobiecie przez mężczyznę. Centralną osią narracyjną jest postać kobiety – pewnej siebie, wyniosłej, niedostępnej i zmysłowej. Atmosfera prac jest mroczna, sensualna, erotyczna, a czasem nawet perwersyjna. Na tle kobiety – zmysłowej bogini – mężczyzna przedstawiany jest często jako mniejszy, słabszy, podległy, na grafikach to istota zdeformowana, skarlała. Mężczyzna podporządkowany jest kobiecie, groteskowo służalczy, jego słabość kontrastuje z kobiecą siłą i pięknem. 

To nie jedyne powroty do przeszłości, widoczne na wystawie. Artyści nie przestają czerpać z kanonu sztuki europejskiej, tworząc własne wersje ikonicznych dzieł sztuki. Widzimy nawiązania do pracy "Śniadanie na trawie"” Edouarda Maneta z 1863 roku oraz reinterpretację surrealistycznego portretu Markizy Luizy Casati, siedzącej przy śniadaniowym stole i wpatrzonej w towarzyszącą jej w posiłku lwicę.  Kobieta, która spacerowała z lampartem na diamentowej smyczy i była uosobieniem fascynującej outsiderki, żyjącej poza społecznymi schematami to temat właśnie dla The Krasnals.

Takie czasy to gra słów niepozbawiona nostalgii. Da się w tym powiedzeniu, a jednocześnie tytule wystawy wyczuć odrobinę żalu lub melancholii. Obraz Hope – a new beginning przedstawia postać chroniącą oczy przed zbyt intensywnym światłem, spoglądającą przed siebie, czy może na widza, wypatrującą tego co nadejdzie. Twarz sportretowanego Dziwoląga uchwycona jest w półśnie, z błogim uśmiechem, półnaga, tuląca misia dziewczyna na biało-czerwonym tle zastanawia się, co ją czeka (Co będzie ze mną? Moja przyszłość w moich rękach), a tytułowi zakochani z pracy z cyklu Korporealizm siedzą w bezruchu i snują plany właściwe czasom, w którym przyszło im żyć. Dosadne i bolesne pytania i tezy stawiane przez artystów mocno dotykają współczesnych problemów, pytań, lęków i niepewności jutra. The Krasnals krytycznie podchodzą do zastanej rzeczywistości politycznej i obyczajowej (Pulpetum mobile; Mały książę...). 

W każdej z prac dostrzegamy techniczną i formalną sprawność, w warstwie ideowej bezkompromisowość oraz groteskę będącą zresztą jednym z często używanych narzędzi, którymi swobodnie operuje grupa The Krasnals. Jako obserwatorzy otaczającej i stale zmieniającej się rzeczywistości artyści reagują błyskawicznie, często bezpośrednio, ironicznie i niezwykle trafnie, niemniej ich komentarz nie jest pozbawiony delikatności i niuansów. Zachęcamy do zagłębienia się w opowieści ukazane na kilkunastu płótnach, historie bardzo różnorodne, fascynujące i niekiedy niepokojące zapożyczone z przeszłości, ale także mocno osadzone w czasach obecnych.

Katarzyna Mierzwińska, Fundacja Wschód Sztuki

 


Anonimowa grupa The Krasnals powstała 1 kwietnia 2008 roku. Od początku ich wyraziste poglądy i odważne, bezkompromisowe komentarze prowokowały, obrażały i wzbudzały żywe dyskusje. Prawdopodobnie mają tyle samo zwolenników, co przeciwników. W swojej twórczości posługują się satyrą na otaczającą rzeczywistość, wytrwale tropią absurdy art worldu i polskiego środowiska sztuki, polityki i popkultury.  Ich działania najczęściej przybierają formę malarską, nie stronią również od happeningów, akcji plenerowych oraz aktywnej działalności w mediach społecznościowych. Poza działalnością komentatorską, artyści w swoich pracach często nawiązują to literatury, historii sztuki czy filmu. Ich prace prezentowane są na wystawach indywidualnych i grupowych w najważniejszych ośrodkach sztuki w Polsce. Jak pisał Jan Bończa- Szabłowski we wstępie katalogu do wystawy artystów w 2016 roku: Swą działalnością rzucają wyzwanie panującej w świecie nieanonimowych twórców hipokryzji i obłudzie, choremu narcyzmowi i pogardzie dla tzw. normalnego widza. Z kolei Agnieszka Bartków, kuratorka monograficznej wystawy grupy „Autoportret polskiej rzeczywistości” w Muzeum Górnośląskim w Bytomiu zauważa, że twórczość The Krasnals, będąca swoistego rodzaju grą artysty z widzem, stanowi zachętę do indywidualnych przemyśleń wbrew presji konkretnych środowisk próbujących narzucić jedną słuszną wizję skonstruowaną na czyjąś korzyść. The Krasnals pragną wolności w sztuce reprezentowanej przez niepoddających się manipulacjom twórców. Wyważoną dozą zastosowanych środków, przy pomocy działań niepozbawionych także odpowiedniej dawki autoironii, artyści stawiają siebie w rolach bacznych obserwatorów (…).

 


Informacje:

  • wystawa czynna: 1 - 31 marca 2024
  • wernisaż: 1 marca 2024, godz. 17:30
  • kurator wystawy: Bogusław Hynek
  • koordynator wystawy z ramienia Fundacji Wschód Sztuki: Katarzyna Mierzwińska
  • współpraca: Fundacja Wschód Sztuki
  • wstęp wolny
  • wystawie towarzyszy folder, dostępy w kasie CSM

Dostępność wystawy:
  • Dostępność dla osób z niepełnosprawnością ruchu

Wystawa jest dostępna w holu głównym na parterze. Można tutaj wejść głównym wejściem. Obok drzwi wejściowych znajduje się dzwonek przywołujący. Na drodze od przystanku autobusowego do głównego wejścia nie ma żadnych przeszkód typu progi, czy schody. Jeśli poruszasz się samochodem przy budynku znajduje się darmowy parking.

Nasz asystent może wesprzeć Państwa w drodze z przystanku lub parkingu. Prosimy o kontakt na adres: m.batko@csm.tarnow.pl lub telefon na numer 796 566 696. Zalecamy kontakt najpóźniej 4 dni przed wizytą.

Pobierz plan wystawy w formacie pdf

  • Dostępność dla osób z niepełnosprawnością wzroku

Jest to wystawa obrazów. Do wystawy można zamówić oprowadzanie z asystentem lub audiodeskrypcję. W tym celu prosimy o kontakt pod numerem 14 633 46 07 lub mailem, na adres:  b.hynek@csm.tarnow.pl najpóźniej 7 dni przed wizytą.

  • Dostępność dla osób z niepełnosprawnością słuchu

Wernisaż będzie tłumaczony na PJM.
Do wystawy można zamówić oprowadzanie w Polskim Języku Migowym. Prosimy o kontakt, przynajmniej 7 dni wcześniej. Mail lub SMS można kierować do: m.batko@csm.tarnow.pl tel. 796 566 696.

W holu można skorzystać z miejsc siedzących. Toaleta, przewijak dla niemowląt i pokój wyciszeń znajdują się na prawo od kasy, na parterze. Kierują do nich oznakowania.

  • Wizyta na wystawie i oprowadzanie są darmowe.
The Krasnals - wystawa "Takie czasy"
Podziel się:
The Krasnals - wystawa "Takie czasy"
The Krasnals - wystawa "Takie czasy"
The Krasnals - wystawa "Takie czasy"
The Krasnals - wystawa "Takie czasy"

Millennium Studio

Zawsze wyszukane kino.

Ta strona używa cookie i innych technologii. Korzystając z niej wyrażasz zgodę na ich używanie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.